Kiedy i jak prawidłowo wcisnąć pedał sprzęgła? Przytoczymy kilka sytuacji, w których powinniśmy wrzucić na luz, a kiedy jest to stanowczo zabronione i groźne.
Z górki na pazurki – nigdy na luzie
Gdy pojazd pokonuje wzniesienie i przychodzi czas zjazdu z tego wzniesienia powinniśmy pozostawić wrzucony bieg. W tym przypadku musimy w głównej mierze polegać na sile hamującej silnika. Oczywiście, jeżeli zajdzie taka konieczność, hamulce powinny wkroczyć do akcji. Dlaczego? Podczas długiego stromego zjazdu możemy w ten sposób zapobiec przegrzaniu hamulców. Nie musimy chyba wspominać, że może się to okazać bardzo niebezpieczne. Ze wzniesienia nie możemy zjeżdżać na luzie. Co więcej, jest grupa kierowców, którzy podczas zjazdu ze wzniesienia wyłączają silnik. Red alert! Taki manewr jest surowo zabroniony. W większości pojazdów za wspomaganie układu hamowania, jak i układu kierowniczego odpowiada pracujący silnik.
Parkowanie na wzniesieniu w 3 krokach
Są takie sytuacje, w których musimy nasz pojazd zaparkować na wzniesieniu. Gdy taka konieczność zajdzie, musimy pamiętać o kilku zasadach, by nasz pojazd nie znalazł się kilkanaście metrów od miejsca, w którym go zostawiliśmy.
- Po pierwsze: zaciągamy hamulec ręczny.
- Po drugie, auto pozostawiamy na biegu.
- Po trzecie, pamiętamy o skręceniu kół.
Gwarantujemy, że jeśli zastosujecie te trzy proste zasady, Wasz pojazd nie stoczy się ze wzniesienia.
Postój na światłach
Gdy oczekujemy na “zielone” lub gdy robimy krótki postój, powinniśmy wrzucić bieg jałowy. Sprawi to, że sprzęgło będzie się mniej zużywać. Z drugiej strony to rozwiązanie będzie wygodniejsze i bardziej bezpieczne, ponieważ po użyciu hamulca postojowego, możemy śmiało ściągnąć nogi z pedałów. Szczególnie jest to przydatne przy długich i wyczerpujących trasach. Jeżeli postój okaże się dłuższy, zalecane jest wyłączenie silnika.
Jazda na luzie = jazda z wciśniętym sprzęgłem
Złapaliście się kiedyś na tym, że dojeżdżając do świateł, pokonaliście kilkanaście bądź kilkadziesiąt metrów z wciśniętym pedałem sprzęgła? Albo dojeżdżając do świateł wbijaliście bieg jałowy i w ten sposób pokonywaliście ten dystans? W obu przypadkach oznacza to dokładnie to samo, czyli niepotrzebne zużycie paliwa, jak i zmniejszenie kontroli nad pojazdem.
“Nie szarp”, czyli o gwałtowne puszczeniu pedał sprzęgła
Gdy podczas zmiany biegów gwałtownie puścimy pedał sprzęgła, spowodujemy “szarpnięcie pojazdem”. Dzieje się tak, ponieważ moment obrotowy silnika zostanie przeniesiony w czasie krótszym, niż powinien. W takiej sytuacji nie ma mowy o płynnym dostosowaniu obrotów silnika do prędkości pojazdu.
Mamy nadzieję, że tych kilka rad weźmiecie sobie głęboko do serca i będziecie wiedzieć, jak w przytoczonych sytuacjach powinniście się zachować, by nie obciążać niepotrzebnie podzespołów Waszego pojazdu.